Renoveringscase del 4: Vi elsker detaljer

detalje ved renovering

Har du ikke læst de tidliger dele, kan de læses her: Del 1 – Del 2 – Del 3

Det er detaljerne der skaber den eksklusive lejlighed og
resultatet af vores renovering var blevet langt mere ordinært og kedeligt, hvis
ikke vi havde valgt at opsætte rosetter i stuerne, dobbelte glasdøre,
Finlandsdøre, almuepaneler, valgt messinggreb og armatur, skiftet kontakterne
mv.

Men kan det så betale sig?

Det kan selvfølgelig være svært at måle på, om det giver
økonomisk mening at bruge de ekstra midler på disse detaljer, men det betyder,
at vores lejlighed skiller sig ud på udlejningsmarkedet og nogle af disse
løsninger har en begrænset eller ingen merpris. Andre derimod lægger hurtigt
ekstra kr. til renoveringsomkostningen. Derfor er det altid en afvejning, som
skal vurderes ift. efterspørgslen på markedet – og derfor er det også klart at
man skal vurdere renoveringen ift. området og lejerne.

Hvad er fordelen ved at gå op i detaljerne?

Når man taler med iværksættereksperter og
virksomhedskonsulenter, vil man hurtigt blive mødt af et spørgsmål som ”Hvad er
din USP (unique selling point)?” eller ”Hvordan differentierer du dig fra dine
konkurrenter?”. Det er lige præcis svaret på disse spørgsmål: Vi skiller os ud
ved at have en speciel stil, hvor der er gjort lidt ekstra ud af indretningen
(samtidigt med, at vi har service i højsædet).

Når vi gør noget ekstra ud af lejlighederne, så tror og
håber vi, at det vil betyde:

  1. At lejerne tager sig bedre af lejligheden.
  2. At lejerne er mere tilfredse.
  3. At lejerne bliver i lejligheden længere.
  4. At det vil være nemmere at udleje eller
    genudleje lejligheden.
  5. At vi får et bedre forhold til lejerne.

Hvorfor gør alle det så ikke?

Mange udlejere mener ikke at det vil give tilstrækkelige
positive effekter ift. meromkostningen og man kan måske endda argumentere for
at lejligheden kan blive sværere at udleje, fordi det også bliver lidt dyrere
af disse detaljer.

I virkeligheden er en afgørende faktor også hvilket marked
man udlejer i – og til hvilke lejere.

Det er sandsynligvis en dårligere idé at bruge de ekstra kr.
på renovering af lejemål i områder, hvor prisniveauet for lejeboliger er lavt,
mens mere centrale og dyrere beliggenheder vil gøre det mere attraktivt.

Svaret er altså ikke så simpelt, at man kan sige, at alle udlejere bør følge denne stil. Man skal finde sin egen stil og tilpasse det til lejerne og lejemarkedet man opererer på.

MEN!